rosendhal

Alla inlägg under november 2012

Av F - 30 november 2012 18:10

nej men haha sorry för riktigt dålig uppdatering!!

Men så här innan jul har man (man =jag) riktigt stressigt, har helt enkelt inte hunnit blogga alls. Någon som känner igen sig?? ;)

Har julpyntat hemma och storstädat mitt dammiga rum, Aaaaatcho! Och så är lh stallet pyntat och snart ska de flytta från utestallet till ett stall som ligger närmare. (latmasken (alltså jag) årkar inte knata hela vägen till utestallet i djupsnö/ lera) De flyttas iaf  innan julafton men inte förrän det ommer mer snö! idag har det bara varit ett tunt lager av flingsnö om ni vet vad jag menar?? :P

Har julfixat här på bloggen och imorgon ska jag julpynta stallet IRL så jag hinner nog inte blogga. Men mysigt värre att hänga upp stora runda knäckebröd med hästarnas namn och granris och gud vet allt! :D Men jag lovar, det blir bättre so don´t forget me!!

I still right here!

Men förresten igen så kommer Winnie hem den 1 deccember. Kan inte vara utan henne.... Och kakan åker på något sorts foder/medryttare hos luftlycka.

Men om ni vill se mer aktivitet av mig så finns jag på stallet.se som Aleiga. Enjoy! :)

Julkramar F

Av F - 23 november 2012 15:25

Här kommer ett faktainlägg om Lizzie!


Namn: Listen to your heart

Smeknamn: Lizzie

Kön: sto

Född: 19 maj 2005

Ras: irländskt fullblod/ new forest

Mankhöjd: 161cm

Färg: brun

Tecken: vita kotor bak, stjärna

Inrikting: hoppning, allround

Info: Lizzie har jag inte haft så länge, men jag stortrivs redan med henne!! Hon är ett riktigt charmtroll med ett hjärta av rent guld. dock har hon mycket egna åsikter men får man de åsikterna att vara ungifär samma som ens egna är hon toppen och rida! Lizzie är en mycket duktig hoppare så vi har börjat tävla lite smått, dressyr är hon bra på då hon kan gå väldigt elegnat. Man måste dock göra någonting hela tiden annars hittar hon på satyg! Vi rider inte jättemycket terränghoppning utan satsar på banhoppningen.

Lizzie är en korsning mellan irländskt fullblod och new forest. Hon var ingen planerad fölunge utan hennes pappa (newforesten ironiskt nog) rymde till hagen där hennes mamma gick och betäckte 7 olika ston! Därav har Lizzie 5 halvsyskon. Lizzie heter egentligen Sweet Cupcake men eftersom vi redan hade en Cupcake här fick hon heta Listen to your heart. När hon såldes från sitt föreldrar hem kom hon först till en ridkskola. Ridlärarna upptäkte eftre ett tag att hon tyvärr inte var så lämplig. Hon var ganska egen och som tur var tyckte ridskolelärarna att hon var för fin för jobbet. Lizzie såldes till en flicka som tog henne långt innom banhoppningen men försummade dressyren. Vi arbetar på att bättra konsentrationsförmågan och det går frammåt! Hon har lite nerver från mamman men är en go häst som alla älskar!

Hon såldes till en inakorderande tillsammans med sitt föl för ett tag sedan. Pga tidsbrist och otillräckligt intresse, jag kommer alltid sakna att ta in henne från hagen och rida som jag vill men jag träffar ju henne varje dag iom att hon står uppstallad på rosendhal. Händer ofta att jag rider henne! Och jag tror vi båda mins våra stunder ihop! :')<3

Love ya always!


Pass:                

Sötnosen

Av F - 23 november 2012 15:23

Snart kommer de efterlängtade faktainläggen om varje häst!!! Det går under kategorin hästarna!! Kika där!

Kram F

Av F - 23 november 2012 14:05

Heej!


Alltså, när ni läser min blogg måste ni veta att jag är världens veligaste person, alltså återkommer jag HELATIDEN tillbaka till frågan "vilka hästar ska jag ha?"

Och alltså, anledningen till att detta är igång igen är att jag saknar Winnie sååååååååååå!!!

Men jag vill inte sälja någon av de jag har hemma och så vill jag ta lite hänsyn till O som har Winnie på foder och inte bara vela hitan och ditan.... Så nu har jag funderat och kommit fram till en sak som det ev. blir. Jag kommer ta ett snack med O om Winnie. Om hon är med på det så tar jag tillbaka Winnie men hon är medryttare. Ska också annonsera ut en plats som medryttare till kakan? Känner att om Winnie kommer hem så har jag inte så mkt tid och dessutom är jag lite för lång.... :( Kakan är en liten C ponny och IRL rider jag D mest. Ibland C och stor häst också. Så kakan börjar bli lite liten men det är ju verkligen inte akut. Om O vill så får hon bli medryttare till både kakn och Winnie, då jag vill kompensera lite efter winnie. + att hon faktiskt har varit intresserad av kakan innan ocj jag vet att hon skulle få det bra där. Om inte O vill är hon öppen för allla att testa. Du behöver ha en blogg och helst inte 6st egna hästar innan. Om ingen vill ber jag kanske ngn av mina kompisar IRL som håller på med lh rida henne då och då. :)

Ja det var det! Hej så länge!

Kram F och pållarna

Av F - 20 november 2012 17:23

Hejj!


Idag har jag ridit markarbete med Lizzie. hon var inte så lerig så vi kom iväg snabbt. Vi gjorde en av de vanligare banorna. Lizzie kändes lite piggare en vad hon brukade men mjuk i sidorna och munnen. Hon brukar vara av den lite piggare sorten och ganska smidig. Det är jättekul att rida dressyr på henne eftersom när hon är på bra humör är jättesmidig och lättlärd! Hon har bra kroppskontroll också och reagerar ofta på hjälperna. Hoppa är det roiligaste dock! Hon flyger över hindrena och vi har redan hunnit starta i några tävlingar ju. Hon är jättelätt att hålla i form och hon har humör!! Idagf var hon glad och lyssnade men ibland kan hon ha väldigt bestämda åsiker om saker och ting. Iaf det köpet ångrar jag inte!!

Ojsan då, det här blev ju inte så mkt om ridpasset. Men hon var iaf piggelin men lyssnade bra. När ett fullblod går i form över bommar känns det som att flyga eller hoppa omkring på månen!! (haha bara så ni vet) ;)

Här kommer banan:  

Kram F

Av F - 19 november 2012 17:00

Hejj


Red som rubriken lyder dressyr på kakan idag, med pannlampa...!

Som ni vet har jag inget ridhus utan bara paddock och så här års blir det väldigt mörkt..... Isch....!!!

Nej men iaf så gick det faktiskt jättebra, kakan var ganska lyhörd om än lite busig och hon hade inte rullat i de VÄRSTA lerhögarna... Haha. Men rykningen gick fort och sedan var vi ute, fast det hade redan hunnit bli jättemörkt. Jag och Cookie övade skänkelvikning på volt, serpentiner (med ordentlig ställning och i galopp) öppnor och slutor framdelsvändningar och bakdelsvändningar och volter. Ja, sådant lösgörande. :) I början var hon lite stel och svarade dåligt på höger sida. Men efter 5minuters serpentiner var hon mjuk som sammet. Ridpasset gick jättebra och hon svarade på topp!!! :D Det är när de här mysiga stunderna som gör att man vill blogga och känner att man vill hålla på med lh. :D

Hoppas ni också har en toppendag!

Kram F


Av F - 19 november 2012 13:00

Hejj idag har jag och Riita repeterat tömkörningsbiten.

Det var ju ett tag sedan senast nu. Vi hade precis börjat spänna för då hon blev halt. Så nu ska vi köra några gånger till så hon vänjer sig igen innan vi spänner för. Idag gick det iaf jättebra, Riita var lite orolig i början men när vi kom ut i skogen släppte det. Hon brydde sig inte så mycket om jag sprang brevid eller satt på.

Det här ska nog gå bra!

Kram F

Av F - 18 november 2012 11:30

Idag blev det bla miljöträning med Mira.

Jag hade lagt upp en massa knasiga grejor i grushagen och släppte sedan lös Mira där.

Allt möjligt som tex vattenslangen, skottkärran, ett sånt där överdrag hade jag släpat fram och hängt i stolpen, (det blåste) sopborste, en hoppboll mm.

Mira var lite förrvirrad först. Först blev det lite försiktigt skrittande men när "överdraget" (kommer inte på vad det egentligen heter...) blåste till blev hon jätterädd. Full flygande fräs tillbaka till mig. Vi gosade lite och sedan gick Mira med på att gå brevid mig fram till de olika grejerna. Jag rullade lite med bollen och tillslut ville Mira också testa. Och så var hon igång! Bollen stutsade hit och dit och Mira hade jättekul. Skottkärran var förvisso rätt tråkig men sysselsätta sig det kan hon!! Till och med det "farliga överdraget" lekte hon med!

Det är oftast så, hon är ganska nyfiken men orolig i början. Det går i alla fall ganska snabbt över! :D Min Mira, :D ♥ Även fast hon kan vara en odåga till unghäst (även fast den varianten oftare kallas bushäst) och hon ett charmtroll så man bara måste tycka om henne!!! :D

 

Nej skottkärran var ganska tråkig...

 

Fast den här var ju ganska spännande.....

 

Nej men kom igen latmask, leken är inte slut!!!


Kram F och Mira 

Presentation

Rosendhal är bloggen som drivs av kompisarna F och E. E driver sin gård Moondale och F driver sitt Rosendhal. F var den som först startade bloggen, därav namnet. I denna blogg kommer ni få följa oss och våra lufthästar genom motgångar och medgångar.
Välk

Fråga mig

5 besvarade frågor

Bilderna!

De allra flesta bilderna på bloggen kommer från www.zuzule.com. Vissa bilder är dock egenfotade och de håller STRÄNG copyright! Om ni absolut inte vet om det är MINA bilder eller inte skulle jag råda er att ej kopiera någonting. Bilder från google förekommer dock ibland. Är det eran bild? Komentera så plockar vi självklart bort den!   

 

Kram F

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards