rosendhal

Alla inlägg under augusti 2012

Av F - 8 augusti 2012 20:46

Hejj som ni vet satt jag för första gången upp på Kakan idag! Det var lite pirrigt eftersom ägarna hade sagt att hon var lite bångstyring ibland. men duktig som få på att hoppa. Jag höjde hindrerna till 90cm sedan satt jag upp. Vi skrittade lungt på fyrkanten och Cupcake kändes jättefin! :) Dock trampade om på en aning för fort trots att jag höll in henne. Vi värmde upp med volter och skänkelvikningar på volterna. I trav. Det gick också jättebra, Cupcake låg på tyglen men inte värre än att jag kunde hålla henne. Sedan övergick vi att göra samma sak i galoppen. Vi galopperade först sammlat ett varv runt fyrkantsspåret för att sedan svänga in på volten. Men det ville inte Kakan! Hon körde upp huvudet och bockade. Ytterligare ett varv runt fick jag stopp på henne och kunde svänga in på volten. denna gången knyckte hon bara på huvudet men galopperade starkt runt. sedan hade jag tänkt sakta av. Men inte det alltså. Jag fick INTE STOPP på henne!!!! Och när jag la till inneskänklen bockade hon 4 gånger! Jag var INTE berädd och var nära att falla av. Men jag behöll "lugnet" och fortsatte att försöka stura in henne på volten sammtidigt som jag kramade i tyglarna... Efter den 4 bockningen stegrade hon helt plötsligt! Jag som satt ner i sadlen hade inte en chans! Jag föll rätt av och Cupcake galopperade runt ett ytterligare varv i ridhuset! Jag bara låg där och undreade vad det var frågan om!??! iaf lugnade hon sig efter ett tag och jag kunde sitta upp. Innan kände jag dock igenom henne ordentligt. Inget fel. dessutom fick hon ett bra vertinär intyg innan hon kom hit till mig. Jag skrittade runt och tänkte lite på vad som hänt. jag kom fram till att jag skulle vänta med att galoppera henne du, hålla henne mkt sysselsatt i trav och longera henne imorgon och skrittmaskinen när jag kom hem. Om hon hade överskotts engergi. Jag skänklade på henne till trav och Bytte varv och massvis innan jag kom in mot hindret. Hon försökte ta ett galoppsprång när vi kom in mot hindret och jag lät henne galoppera, ville trots allt se hur hon hoppade. Jamenar enligt ägarna var hon en superhoppare! Det var sant upptäckte jag. Hon hoppade smidigt som en katt och anpassade höjden perfect! jag höjde till 1 m och det klarade hon oxså galant. sedan avslutade jag.


 

Av F - 8 augusti 2012 14:01

Hejj neiwada! Tack för komentaren vill bara säga att det finns ett längre svar till dig vid din komentar! :D

//F på Rosendhal ♥

Av F - 7 augusti 2012 18:28

Ja min dag kan beskrivas med en del ord på R, Regningt, Ridning, Riita, Ruggigt. (har ni haft någon ridtur på någon av era hästar som kan beskrivas med samma bokstav i början?? Vore kul att höra isf komentera gärna)


Ni måste verkligen bli bättre på att komentera! Det är så mkt roligare att blogga när några komenterar. Varje gång jag skriver något sånt här får jag några komentarer på inlägget, Men aldrig på de andra! Varför?? Snälla jag vill ha många nya komentarer på de nyare inläggen också! Inte bara påd et ilägget jag skriver det på. Det vill ju ingen?? Sorry för att det här kanske låter lite gnälligt men många av er förstår nog hur juag menar. Hittade dock inget bättre sätt att formulera det på. Ta inte illa upp. ♥


När jag kom till hagen i morse hade Riita tagit sönder sitt täcke och hängt det på staketet. Hon skälv var som en åskboll. Lika glad som alltid förstås och hälsade genom att frusta lite varm lera i ansiktet på mig. Usch! När jag med stor möda försökte rykta av henne skiten visade hon sin tacksammhet genom att lägga sitt leriga huvid på min icke leriga axel. Iaf blev vi efter en stund klara och vid det laget var Riita skinande ren och jag om möjligt lika smutsig som Riita varit. Ridturen var dock toppen. Vi red markarbete på banan en stund. Som givetvis var jättelerig den med. Sand vetu. :) Vi började med volter och jag ställde och böjde mkt i galopp. jag tränade på tekniken och bytte spår och varv ofta. Jag red skänkelvikningar, framdelsvändningar oc bakdelsvändningarna. Framdelsvändningarna och bakdelsvändningarna gick suveränt. Likaså skänkelvikningarna både på rakt och böjt spår. Sedan fick Riita galoppera på rakt spår ett varv. När vi hade kommit fram till andra långsidan satte Riita iväg i en lång serie glädjebockningar. Jag kan tänka mig att hon gillade att få komma ut och Rida efter vi mest hållit till i ridhuset. det har varit så regningt på sistånde. Även idag, men en ritt utomhus behöver alla! På ungifär 7 bockningen åkte jag av. Magplaskt rätt i leran. Jag blev liet orilig ifall hon hade bockat av mig för att skadan gjorde ont, så jag kollande hennes ben. Det var inte varmt eller ömt så det var uppenbarligen gjädjebckningar. Det kändes ju trots allt så. :D Det gjorde inte särskilt ont och jag satte snart igång med att bygga 2 st hinder på mittvolten. efter 10 minuters hoppning började jag dock fysa. Jag var dyngsur och det blåste kallt. Brrrrr :/ Så trots att Riita skötte sig bra och jag hade tänkt att hoppa diagonalt också avslutade jag ridpasset. Det var jättemysigt i stallet sedan! :D Jag och Riita myste jättemycket och hon fick ett äpple. Det kändes verkligen hemtrevligt och så mysigt som det bara kan vara i ett stall! Vi har ju utestall nu och det var helt fantastiskt att se ut genom dörren och höra regnet smattra på taket. Efter ett tag gick jag dock in, drack te och duschade vaaaaaarmt! <3

Imorgon blir förresten mitt premiär pass på Kakan! Hitentills har jag bara longerat henne. Ska bli riktigt spännande!!! <3

Ska förresten shoppa upp ett helt nytt lager med utrustning imorgon!!!! ;D Många nya hästar betyder att man har möjlighet att skapa ett helt nytt förråd! Vissa saker kommer dock vara kvar som Riitas bett och träns! Iget annat! Snart ska ni få en grundlig genomgång av min nya och förbättrade sadelkammare!!!! :D

Älskar mina hästar.... ♥

 

♥ Underbart busiga Kakan ♥ 


♥ Underbart snälla Riita ♥

   

Av F - 7 augusti 2012 13:03


 

Av F - 7 augusti 2012 10:34

Ja som ni vet provred jag Winnie igår. Amazing pony. Ja jag gillade verkligen henne!! Nu ska ni få höra,

När jag kom till stallet där hon bodde möttes jag upp av hennes ägare. Vi gick tillsammans ut i hagen och fångade in henne. det tog lite tid då hon skojade lite med oss. Tillslut fick vi iallafall grimman på henne, och ledde henne till stallet. När ryktade jag ordentligt (det hade regnat ute så hon var jättelerig) stod hon bara och njöt. Det gick problemfritt att sadla och tränsa henne och snart stod hon redo på gårdsplanen. Jag satt upp och skrittade till padocken. Hon kändes jättefin och vi övade lite markarbete. efter en kvart skrittade vi ut i skogen. Ägaren gick hela tiden jämte men lät oss sköta oss själva. Vi kom fram till ett par hinder och Winnie hoppade i sammlad galopp. Efter hindrerna hade jag dock problem med att få stopp på henne! Vilken krutmaskin! :D Vi skrittade tillbaka till stallet och ryktade och sedan tittade jag och Winnies ägare på lite papper. :D

Hon kändes toppen och vi bestämde att jag skulle få ha henne på prov. Måndag nästa vecka kommer hon! :D

    

Av F - 6 augusti 2012 10:59

Hejj idag har jag och Riita på schemat ett kondis pass. Vi håller nog på i någon timma. Vetrinären var här i morse och Riita var varken varm eller öm. Skulle vänta med hoppningen och vissa grejer i dressyren. Så idag fick det bli kondispass! Ska bli kul, och jobbigt!! Vi sticker nog vid 1 tiden. Men det är inte säkert jag bloggar ändå. Ska provrida Winnie!!!!!!!!! :D:D:D Det ska bli så kuuuuuul!! Men imoron får ni ett inlägg om både kondispasset och Winnie!! Här får ni en bild på sötnosarna där hemma och så Winnie så klart! :D


   

<3 Kakan och Winnie <3


<3 Riita <3

   

Av F - 6 augusti 2012 10:49

Svar; Tack för förslaget!   

Ja Cupcake lyssnar till Cupcake. Eller kakan, så Cupcake kommer jag behålla i namnet. Det är bara det andra?? Kan skicka holmen en bild på henne!    Så får vi se om dom skänner igen henne :)Tror faktiskt jag ska köpa Winnie och ha henne på prov ett tag.   


 

Underbart söta Winnie <3

 

Av F - 5 augusti 2012 17:48

Hejj igen. Jo jag funderar på 2 rätt stora grejer just nu. Vore jättesnällt ifall ni kunde säga vad ni tycker! har verkligen beslutsångest...


Den ena är om Cupcake. Asså hon heter ju Holmens little Cupcake, men jag har frågat Holmen stuteri och det var inte dom som fött upp henne!! Det känns så fel att hon heter så osså kommer hon inte från Holmen!! Förstår ni vad jag menar när jag säger att det låter som något slags dåligt skämt! Speccielt mot Holmen och Soreca. Det känns som om någon dålig Soreca eller Holmen fan döpte henne!! Så, här kommer frågan. Ska jag döpa om henne? Alltså behålla namnet Cupcake men ta bort det andra "falska"?? Eller ska jag låta det va? Det känns lixom inte rätt att döpa om henne?? asså, jag har verkligen beslutsångest, snälla hjälp!

  

Underbara kakan <3


Den andra är typ ifall jag skulle köpa en ny ponny?? Hittat en till ponny som jag verkligen vill ha. Men nu har jag ju köpt Cupcake. Som jag verkligen inte vill sälja!! och inte Riita heller <3 Så alltså skaffar jag 3 ponnyer. Det är ju inte det att det blir too much utan att jag köper 2 nya ponnyer nästan sammtidigt. Vet inte riktigt vad jag tycker om det?? Har ju tid och så men ändå! kakan bodde i Närke och den andra ponnyn bor i skåne. Hon heter förresten Made to Win. Kallas Wendy eller Winnie. en jättefin röskimmel på 6 år. Hon fyller 7 den 17 deccember. Och är en renrasig tysk ridponny. Vill ha henne!!


Hur tycker ni jag ska göra med Cupcake och Winnie???????????????


Ni får en bild på Riita också <3

 



Presentation

Rosendhal är bloggen som drivs av kompisarna F och E. E driver sin gård Moondale och F driver sitt Rosendhal. F var den som först startade bloggen, därav namnet. I denna blogg kommer ni få följa oss och våra lufthästar genom motgångar och medgångar.
Välk

Fråga mig

5 besvarade frågor

Bilderna!

De allra flesta bilderna på bloggen kommer från www.zuzule.com. Vissa bilder är dock egenfotade och de håller STRÄNG copyright! Om ni absolut inte vet om det är MINA bilder eller inte skulle jag råda er att ej kopiera någonting. Bilder från google förekommer dock ibland. Är det eran bild? Komentera så plockar vi självklart bort den!   

 

Kram F

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards