rosendhal

Alla inlägg den 9 oktober 2012

Av F - 9 oktober 2012 16:54

...avklarad!


Hejsan på er alla goa! :) Tänkte att det nu var läänge sedan ni fick ett inlägg om hur det går med Cupcake. De flesta har nog sett att vi är anmälda till NM LA hoppningen. (neiwada mästerskapen lätt a) Jo, då undrar ni säkert: VAD HAR HÄNT????!! Hon kunde ju knappt rida ut själv på Cupcake! What happend...??

Jo, kakan och jag har legat i hårdträning. Vi har ett schema med jättemycket markarbete lite hoppning och dressyr. Och tränare heeela tiden! Efter varje ridtur då hon är lite trött skrittar vi ut. Mest för att hon ska känna att det är roligt att bli riden vilket jag inte är så säker på att hon kände förut... Och så dels för att hon är lite trött efter ridpasset och inte springer som en dåre i galoppen. Och det har faktiskt funkat rättså bra. Visst hon är fortfarande svårriden och hård i munnen. Det där med de hårda i munnen var nog det allra svåraste! Om man bara tar tygeltag går hon knappt att styra. Men så sa min dressyr tränare att jag skulle ta henne på longeringslina och ta av tyglarna. Hon skulle då longera kakan med sadel. Det gick inte jättebra då kakan bara slängde med huvudet och bockade och brallade eller stannade. Men så bad hon mig att sitta upp igen. Fortfarande utan tyglar medans hon longerade. Hon sa åt mig att styra med vikten när hon skulle svänga och bli tuuuuung när hon skulle stanna och lätta i sadlen när hon skulle öka. Och det funkade jättebra! Okej, första gångerna åkte jag av med det samma men sedan började jag lära mig. Och alltså hon måste vara skolad på ett annat sätt också! Hon är ju fortfarande busig men springer inte som en vettvilling rakt fram! När man väl lärt sig den tekniken funkar det också ganska bra. tex hon är hoppponny, vi hoppar stooora hinder. Då när hon ska över en bred oxer lättar man i sadlen och hon ökar. Braaaa tjejen! :) Men man får ju såklart se upp med sitsen och det är inte helt lätt de dagar man bara vill kura ihop sig i sadlen. Jag använder såklart tyglarna men tar vikten och tyglarna samtidigt. Kände då att vi var redo för en tävling, det kanske inte går jättebra eller så går det jättebra, vi får se. Vill bla veta hur hon är i tävlingsmiljöer.


Och ja, vad har vi då gjort idag? Vi har ridit markarbete massa kontrollridning. Lägger nog upp en bana imorn. Så får ni se den. Orkar inte förklara...


skrittar ut efter nästan varje ridpass med mih kaka

 


P.s har ni verkligen inga mer frågor???? Ni som komenterade, jättetack ska bli jättekul att svara på era frågor! :D Men alla ni som inte gjorde det, VARFÖR?? har ni absolut inget ni vill veta??! Kom igen nu va, vissa är lite slarviga med komenteringen! D.s


Kram F och Cupcake

Kramisar F och Cupcake

Presentation

Rosendhal är bloggen som drivs av kompisarna F och E. E driver sin gård Moondale och F driver sitt Rosendhal. F var den som först startade bloggen, därav namnet. I denna blogg kommer ni få följa oss och våra lufthästar genom motgångar och medgångar.
Välk

Fråga mig

5 besvarade frågor

Bilderna!

De allra flesta bilderna på bloggen kommer från www.zuzule.com. Vissa bilder är dock egenfotade och de håller STRÄNG copyright! Om ni absolut inte vet om det är MINA bilder eller inte skulle jag råda er att ej kopiera någonting. Bilder från google förekommer dock ibland. Är det eran bild? Komentera så plockar vi självklart bort den!   

 

Kram F

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards