rosendhal

Alla inlägg under januari 2013

Av F - 30 januari 2013 07:43

 

Av F - 29 januari 2013 16:53

HeJ!


Måste bara säga förlåt för det URUSLA bloggningen men fick ett meddelande som satte snurr på mina hjärnceller.

Olivia från Skogabacken (inte Poniy) skrev att hon nu fått ordning på ekonomin men så hon vill ha tillbaka Mira som vi betsämt från början. Dessutom har de efter bilkrocken lite ont om ston. Men Olivia har nu betsämt sig för att satsa på welsh cob. Inte new forest och svensk ridponny OCH halvblod som det vart förut. Vet ej om ni minns en av mina förta lh som jag hade när jag började blogga här. Cecilaya. Svartskäck svensk ridponny med 1 blått öga. Iaf vet inte heller om ni minns att hon hade fått föl. (det var längesedan) iaf fölet blev hursomhelst en valack och eftersom Olivia betsämt sig för att satsa på welsh cob är han nu tillsalu. Eftersom hon kommer ta hem Mira den 1 februari på fredag tänkte hon att jag kanske ville ha Cecilayas föl, Cecilaya själv är inte tillsalu. :/  Och det vill jag! Så han kommer komma hem till rd den 4 februari. Marawilloso aka Wille heter han. Han är en maxad d ponny på 148cm brunskäck fast med vit botten? Om ni förstå hur jag menar? Han har en superduperhäftig förg. På ena sidan är det knappt några bruna fläckar, pa andra är det 3st (tror jag) större bruna fläckar. Huvudet är brunt och han har en vit bläs. Jättecool!

Bild:      

Wow

Iaf sedan var det ju det här med Lizzies föl. Lizzie ska betäckas med Danilo och hon åker den 1 februari. Sedan nu har jag börjat känna att jag inte hinner med mina lh. Trååkigt! Men har funderat framåt, tillbaka. Och såhär blir det.

Kakan blir tillsalu. O som nu hyr henne har första tjing oim hon vill ha henne. 40 000lp utrustning ingår.

Winnie säljs till min kompis Juliette som jag delar rd med. Om jag och Wille inte klickar säljer jag honom och tar tillbaka Winnie. Älskar Winnie väldigt mkt men somsagt klickar vi inte riktigt. men skulle sakna henne ofantligt och därför är hon kvar på rd där jag kan träffa denna underbara häst och även rida henne ibland.

Riita kommer ev stanna på Rd livet ut. Hon ska pensioneras vid nitton års ålder och det innebär för Riita att vi tävlar mindre, hoppar mindre och rider mindre. men såklart håller hon kondisen! Mer promenader och longeringar och så. :) <3 that horse!

Lizzie kommer KANSKE lämmnas till Juliette. Antingen henns föl eller hon! Beror på om fölet har det phsyke som jag önskar och är en hopptalang! :) Och såklart hur pass mkt vi klickar! Så tillslut kommer det finnas 3 hästar (som jag äger) på Rd. Varav en är penionär. Ni ska veta att jag funderat mkt på det här! Lizzies dräktighet kan ni följa på Loppans blogg. www.loppanslufthastar.wordpress.com

Och du O komentera gärna ifall du skulle vara intresserad av kakan! :)

Tusen tack och många kraaamar

/F

Av F - 21 januari 2013 12:30

Hej, idag så stod bla dressyr med Winnie på schemat! :)

Vi värmde upp lite lätt med galopp på volt osv, min tjej hade överskottsenergi. :) Böjde och mjukade upp. :) Sedan gjorde vi mkt serpentiner med övergångar, tagen bakdel/framdel skänkelvikningar, framdelsvändningar och bakdelsvändningar. Vi jobbade på ett bra tag i godan ro och min krutponny gick SÄKERT om alla SM ponnyerna i stil!! :D Wonderful, Wonderful! :D:D Hon gick i perfekt form, lydde mina minsta hjälper och använde sin frammåtdrivning till steget och hon hade ett jämt stöd och takfast steg! Så roligt när det går vägen! :D

Mot slutet galopperade vi lite mer och längde och kortade upp för att stetscha ut ordentligt.

Och jag kan lova er, Winnie och jag var båda heeeelet slut och suuuupernöjda med passet när det var klart! :D <3

(förresten glömde nog skriva att vi var i ridhus idag, därav en god arbetsmiljö!) :D

Kram F och alla mina fantasktiska lh (särskilt Winnie idag då)

 

Av F - 20 januari 2013 14:00

Hej!

Har som rubriken antyder ridit snödressyr med Riitisen idag! :)

Vi mjukade mest upp, böjde och ställde, öppna och slutor. Red även mkt med tagen bakdel och frammdel. En hel del tempoväxlingar blev det också såklart, för att sätta på hastighetsmätaren ordentligt! :) Ibland behövs det, särskilt som Riita lätt blir lite "kvällstrött". :P

Lyckat resultat hur som helst, men det blir det alltid med Riita

Fick henne frammåt mot tyglen och fick ett bra stöd. :) Rörde sig öppet! :) Och med öppet menar jag att hon rörde sig fritt och konsentrerat hela tiden :)

Jaja, finns inte mkt mer att tilllägga, HA´RE GÖTT SÅ SES VI SNART IGEN!

Kram F

 

Prinsessan <3

Av F - 20 januari 2013 08:39

Hejhej!

Har nu bestämt mig för att Lizzie ska betäckas med Loppans Danilo! :D

Han är vaccinerad och har fått bra avkommor och har framförallt ett temperamet jag vill att fölet ska ärva lite av! :)

Jag föredrar att släppa stoet hos hingsten med ägarens närvaro så om det går att ordna blir det nog så. :) Och sedan får vi se om Loppan kan tänka sig att motionera Lizzie lite i början så hon inte blir skvatt galen   

....

Det beror på vad Loppan känner att hon har tid med, annars kan vi ju betäcka dom på det gamla sedvanliga viset...   

Det blir hursomhelst lite segt att inte kunna rida denna underbara häst i snökaos men fölet kommer ev. då till våren och får växa till sig ordentligt i hagen, sammtidigt som mamma Lizzie kan tränas ordentligt i paddocken! :)

Kram F

Sommarminne... <3

 

och vinterminne <3

 

sötnosen... <3 Jag gillar att hon ser ut som en ädel ponny/fullblod i ansiktet med bred panna, långt smalt hivud och mjölig mule! <3 Och sedan en sån elegant kropp på detta! PonnyPower!<3

Av F - 19 januari 2013 16:13

Hallo!


Har suttit upp på Mira idag bla. :)

Riita fick en körtur m. släde som gick super. Mest trav och skritt. Liten morot i stallet och mys med hennes favorit. Rotborsten. :) Härligt, fast jag höll på att frysa näsan av mig, brrrr, SVINKALLT! :O :D

Lizzie longerades "bara" i paddocken. Mkt spring i benen och underlaget var inte det bästa, det är jättemnkt snö och iigt överallt här nu. :) Jippi. Mot slutet blev det även lite frihetsdressyr då jag försöker lära henne att snurra ett varv på min handrörelse.... Går bra ibland då hon börjat fatta grejen men ibland vill hon inte alls. Idag gick det sådär, inga svindlande reultat eller en omogen busponny....

Winnie och jag har precis hoppat terräng. Inte jättelika hinder såklart då underlaget inte e det bästa men lite småskutt på 60cm :)


Men har iaf suttit upp på Mira idag! :D:D Gick fövånandsvärt bra faktiskt. Lite öronvippande och sneglande mot mig poch mina konstiga ideer men det tyder ju bara på frisk och uppmärksamm häst! :) Jag satt upp och lät henne vänja sig. Sedan rörde jag halsen, klappade, kliade vid öronen, klappade henne på rumpan och grejade lite allmänt i sadlen. Tog mot slutet även tyglarna, kortade inte upp men lät henne känna kontakten :) Allt gick super och busponnyn omvandlade buset till arbetsvillig energi. Hon fick även lite frihetsdressyr som gick toppen med inkallningar, halt och sådant! :D Japp! :D

Kram F

   

Av F - 17 januari 2013 14:14

Tjabba tjena hallå, vem säger så?


Tja jag, eller skriver kanske ;) Vill bara säga att det finns några svar under era komentarer nu, särskilt du Loppan, kikade in men hittade inte ett ända inlägg om Danilo, inte förren jag redan hade postat komentaren... ;) Hursomhelst vore Danilo nog ett ganska bra val, för att kompletera Lizzies svagare punkter... Hehe... Nääe men hon är ju lite nervös, piggelin och bestämd... Kan nog vara bra med en känslig hingst som har lite mer "medkänsla" eller vad man ska kalla det :P Vill dock ha mer fakta om stam, avkommor, om hans familj/han har några medfödda sjukdommar eller Risker etc... :)


Har precis varit ute och ridit  Lizzie och Riita med min kompis E. Först red jag Riita medans E tog Sandstorm. "Sandy" var lagom pigg och Riita likaså. Roligt, Winnie brukar bli segare i snön efter ett par dagar men Riita arbetar nästan bättre på! :) Vi red ner genom skogen, en ufförsbacke och hoppade lite stockar där det inte var så halt! :) Sedan släppte vi ut dem i E:s hage. Kan ju säga att en NACKDEL med vintren hos andra är brodda på, brodda av, brodda, på brodda av osv... Men det msåte göras, visserligen har Riita varit dr många grr men det är alltid bäst att vara på den säkra sidan.. :)


Sedan tog jag Lizzie medans E tog sin Falcon. De är fullblod båda 2 och vi tänkte att det går nog bra. Lizzie blir lätt lite tramsig och busig i snön men hon är somsagt inte jättemkt för att blöta ner sig eller smutsa ner sig (phu) så hon brukar "take it easy" i snön iaf... Men fullblod+ fullblod.....?! Ajajajajajajajjjjj... Naaeee kanske inte det smartaste valet. Vi skrittade lugt ut på lösa tyglar. Bestämde oss att hoppa en stock vilket också gick galant. Sedan fick E korta upp tyglarna eftersom Falcon började busa lite efter hindret. Lizzie hängde på halvhjärtat men vi satte stopp för springplanerna.. Efter ett tags släppte vi på tyglarna eftersom ingen visade tendens till busighet eller överskottsengergi. Jag och E småpåratade och hade det mysigt... Så kom vi ut på en raksträcka som var hyfsat skottad och ut ur buskarna kom en HARE! Lizzie fick spel och Falcon likaså. E och jag var nära att ramla av och det tog oss ett tag att samla upp oss själva innan vi arbetade med munkonstakten. Vid det här laget hade Lizzie och Falcon insett att det bara var en hare och istället sprang de för att de tyckte det var kul! :D Vio var lite rädda att de skulle halka men det var inga isiga partier och båda hade broddar så de fick galoppera av sig lite iaf. Men kan ju säga att både jag och E var röda som frusna tomater i ansiktet efter galoppen. Herrreguuu vad de kan springa!!!! :D Men ibland behövs det en snöracing! Eller hur?

Många vinterkramar F till er allla!


Falcon och Lizzie på bilden!

 

Vintriga nallebjörnar de blir om vintern <3


Av F - 16 januari 2013 10:15

.....förutom hästar så finns det 1 hund och 2 katter (ld luftdjur) här på rd! Det här är hunden Titshi!

<3 Hon är en collie på 2 år som är superbusig och jättego i alla lägen! Tik såklart (höll på att skriva sto) :P

Here comes her puppypicture! <3

  How swwwwweeeeeeet?


Presentation

Rosendhal är bloggen som drivs av kompisarna F och E. E driver sin gård Moondale och F driver sitt Rosendhal. F var den som först startade bloggen, därav namnet. I denna blogg kommer ni få följa oss och våra lufthästar genom motgångar och medgångar.
Välk

Fråga mig

5 besvarade frågor

Bilderna!

De allra flesta bilderna på bloggen kommer från www.zuzule.com. Vissa bilder är dock egenfotade och de håller STRÄNG copyright! Om ni absolut inte vet om det är MINA bilder eller inte skulle jag råda er att ej kopiera någonting. Bilder från google förekommer dock ibland. Är det eran bild? Komentera så plockar vi självklart bort den!   

 

Kram F

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards