rosendhal

Alla inlägg under januari 2013

Av F - 15 januari 2013 10:13

Comes here! :


Fick 3 små urgulliga bilderr på Mira som fölis! Naww mitt hjärta smälter <3<3<3<<3<3<3<3<<3<3<3<3<3<33<<33<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<33<3<3<3<3<3<3<33<3<<3<3<

<3 Kolla bah så förstår ni va jag menar!

      <3<3<3


Kram F och Miira och alla andra goa!

Av F - 15 januari 2013 09:42

Halloj, Halloj! ^^


Har inte haft så mkt tid att blogga vilket märks på uppdateringen! Har nämnligen hållit på med en överarskning! :D Jeeey!


Iaf så har det inte hänt jättemkt!  (förutom förberedelserna inför min lilla överraskning då)


Riita är nu helt återställd och vi har ridit mkt i ridhus och till för några dagar sedan så har det inte vart nån snö alls vilket har underlättat träningen otroligt! Som ni vet blev ju Riita skadad nån gång i speptember och blev lätt halt. Hennes ålder fick meig att tänka till sedan. Jamenar NU är hon toppenfräsh men det kanske inte varar? :( Hon börjar ju trots allt bli till åren.... Hitentills har vi ju till det mesta satsat på lättare hoppning och mer dresssyr pga att Neiwada (<3) mest red det med henne. Men Rd är ju trots allt mer hoppning och det kanske vore bäst att passa på innan det e för sent? :) Såå jag ringde min tränare med Riita Sophia och tillsammans la vi upp ett schema för Riitas hoppning skulle få maximal effekt! Och vet ni? Idag hoppade Riita 130cm i ridhus!!!!!:D Not soo bad! :D:D<3 :) Nån riktig super VM häst kanske hon inte blir hon har mer den där långsamma lite segare powern som är lättare att absorbera i dressyr än hoppningen men vi föórtsätter så längde det funkar! Riita mitt <3 Uteritten idag:

   

hehe


Winnie har mest satts igång inom markarbete med lägre hinder, hon har ju många år kvar på tävlingsbanorna och jag har mest hoppat Riita när vi har haft förmånen med ridhus. Men såklart har vi både hoppat gjort härliga uteritter och dressyr! Har verkligen saknat den ponnyn!

2 mysiga bilder från i morse <3

 


Mira har det vart uppsitt på! :D I början så stod hon och sneglade bak på mig vippade med örona och tog väldigt tveksamma steg. Nu knallar hon på mig mig vart man än ber henne som om hon gjort det i hela sitt liv. :D Dock hänger jag bara när hon går, ska sitta upp idag medans hon ska gå! :D:D:D spännande! :D:D

Min unghästis! <3 Love uuu Unghäst sprattel i hagen!

  wow <3


Sedan har vi Lizzie då, sist men inte minst, (faktum är att hon är den största av alla min hästar :P) Vi har iaf fart runt på lite vetrinär kliniker och annat. Såklart har vi gjort en hel del också men det har varit väldigt jämmt och allting har flytit på bra! (ni vet ju att Lizzie kan va knepig och rida pga att hon faktiskt är fullblod och har EGNA åsikter om ALLTING men förutom det då) Och NU SLÄPPER JAG BOMBEN, LIZZIE SKA BLI MAMMA! När vet jag inte, vi har varit runt och tatt DNA röntgat och annat som kan vara bra att kolla upp innan man betäcker stoet. Dessutom har vi vart på premering! :) Lizzie fick ett B i korsningsponnyer och de rådde oss att betäcka med nån sorts halvblod för att få stadigare häst! Så Lizzie är alltså inte betäckt men ska betäckas snart, ska bara hitta en lämplig hingst! :D Help? iaf om ni har nån halvblodshingst som ni är villiga att betäcka Lizzie med så hör av DIG! :) Lizzie och jag bara vääääntar! <3

Småmyspysbilder: bild 1 fra premeringen och bild 2 fra today! <3

   

Sådärja, nu var vi egenom ett milslångt inlägg eftersom jag inte bloggat så mkt på länge! Men ENJOY och leta hingst med mig så ses vi snart!! (glöm inte att anmäla er till Gymkanan om ni vill ha nån så msåte det anmäla sig iaf 2 till!


Iaf hare gött så ses vi snart igen Kram F

Av F - 4 januari 2013 14:21

Tjabba!


Idag har jag bla ridit Winnie! :D Vi hoppade i paddocken (eller ja, vi HAR ju bara en paddock, (även fast vi har en gräsbana och åker till ridhus ibland... humm?) Först vämde vi upp med 3 hinder på 60cm. det är svårt att förklara banan men det stod iaf 1 hinder snett från C på medellinjen. Sedan fick man byta galopp hoppa ett till hinder som stod precis i mitten fast på ANDRA hållet än det förtsa hindret. Och på diagonalen då förståss. Sedan bytte man galopp och hoppade det sista hindret likadant ställt som det första fast en bit ut från A istället! :) Hope you understand! :)

(passade på att hoppa i paddocken idag för ALL snön är borta :(     )


Sedan gick vi över smått till studs efter att ha höjt de första hindrerna med 20cm

Det varbara 5 hinder uppställda på 80-70m de 2 första var 80 de mittemmellan var 75 och de 2 sista var 70.


Allt gick utmärkt då min prinnsessa Winnie alltid sköter sig vid hoppningen. Dock så kom hon hur balans den första gången vid studsen men vi klarade upp det galant! :D Det ända jag har att klaga på är väl antagilgen att Wínnie ibland kan smygöka i galoppen :/ Annars gick det jättebra!

Hejdå!

/F

Bjuder på en finfin bild!


 



Av F - 3 januari 2013 19:58

Tjabba tjena hallå!


Det var aslängesedan jag bloggade nått om Mira. Vi har kommit frammåt i utvecklingen och vi longerar nu med sadel utan konstigheter. Tillochmed lite löshoppning med sadel.... Lite trist att ni inte fått fälja vår utveckling men jaja. Om någon vecka så ska jag nog börja hänga lite på henne. Imon blir det nog lite tyngre sadelväskor bara för att. :)

Iaf så longerade jag Mira med sadel idag. Det gick superb! :D Mira var först lite orolig första gången när vi longerade med sadel men vande sig snabbt och blev fort samma gamla busfrö som alltid! :) Idag så longerade vi först och Mira var VÄRDENS BÄSTA OCH SKÖTSAMMASTE UNGPONNY! Hon gick och kråkte på nacken och tuggade på bettet med ett öra frammåt och ett vickande mot mig. Hon stannade på minsta rörelse i longeringslinan utan mina röstkommandon. Fast de gick ju också jättebra att använda.  :)

Så vad gjorde jag efter ett par varv? Jo självklart tänkte jag att frihetsdressyr var lämpligt idag med min ängel -Mira- idag närt hon var så uppmärksamm och lydig -men Mira är också kallad Monster och det var inte för inte- Jag sa halt och Mira stannade på sekundern med alla fyra hovarna i perfekt linje! <3 Så exakt i samma sekund som jag hade knäpp av henne longeringslinan for hon iväg som sjuten ur kanon i en rad glada bocksprång! :P Jag tänktre att det var väl bara glädjeyttringar och gjorde inget åt det. Sedan kom hon fram för att hälsa. La sitt huvud mot min axel poch frustade mjukt. Sedan travade hon iväg! Mot hagarna! Vidare in i skogen! Tillbaka till paddocken! Ut ur paddocken! Till hagarna! Till vägen! Fram till min kompis hage! Vidare mot! -HINGSTHAGEN- Ghhaaah!!!!!- Jag fick springa som den tok jag var för att jag glömt att hon var brunstig coh att min kompis hade hingst OCH JAG SLÄPPTE HENNE LÖS! Som tur var kom Titzi efter -min fina australian sheephaund (tror jag hennes ras heter) och min duktiga vovve blockerade vägen för Mira -Monstret/änglen-  och vallade henne till mig. Det blev en liten promenad hem och sedan några varv i LINAN innan vi sadlade av.


Om man ska se något positivt med denna händelse var det väl antagligen att Mira defentitivt inte påverkas av sadlen ;)

Kram F och Mira

Bjuder på en bild på sötnosen!

     

-När vi hade longerings´gjorden!-




Visste ni att Mira är tömkörd liite precis innan hon kom till mig?

Av F - 2 januari 2013 16:31

HEJ ALLA GOA!


tänkte ha lite 2013 såhär för att fira nyår.

Rosendhal ska ha en ghymkana, en hopptävling och en dressyrtävling.

REGLER: du får bara ha 2 hästar i varje gren. Annars är det valfritt.


NI får gärna sprida detta vidare till andra, ju mer som e med desto roligare! :D

OBS: det finns bara 10 platser på hoppninge och dressyren, på ghymkanan finns det 12 platser!


Dressyren startar kl 08.00 på morgonen den 29 januari. Eller ja, förta starten går  08.00 Det är LB dressyr, och max pängen är 30poäng. Vinnaren får en överraskning!

 LB dressyren:

* Loppan - Ocean Star

* O - Firefox

* O - Holmens Little Pixie

* Jf - Constance

* F - Riitataka

*

*

*

*

*


Hopptävlingen startar kl 08.00 den 30 deccember och det är LB hoppning. Vinnaren får även en överraskning här!

* Jf - Starligt

* O - Holmens Little Pixie

* Frida - Lucas

* F - Listen to your heart

* F - Made to Win

*

*

*

*

*


Och nu till den annorlunda grenen ghymkana! DEt e inte så ofta det finns gyhmkana tävlingar så jag tänkte att det skulle vara lite skojigt! =) Tävlingen startar kl 15 den 31 deccember! Vi delar upp er på lag och laget med snabbast tid vinner. Olika "fusk" eller misstag kan ge strafftid. De olika momenten som kommer vara med är:


ryktborsten i hinken: det säger ju säg självt egentlingen, men man ska rida slalom ner till en hink runda den och hoppa av och plocka upp ryktborsten. Sedan sitter man upp igen och rider tillbaks till sitt lag med den på valfritt sätt. Närsta person tar ryktborsten rider slalom ner och kastar ryktborsten i hinken. Om man katar utanför eller att hinken välter och ryktborsten trillar ut, får man sitta av och lägga i den igen. Rider sedan tillbaks till sitt lag på snabbaste sätt.


Äpplet på skeden: Ni får ett äpple och en sked. Ni rider slalom upp och sedan fortaste väg tillbaka. Byter äpplet och skeden med nästa person osv.


Flaggan: första ryttare rider upp rakt fram hoppar över ett hinder på 70cm rider en bit till och tar en flagga ur konen. rider hem igen på fortaste sätt. Nästa på tur tar över flaggan rider snabbt rakt upp till konen stoppar ner flaggan rider tillbaka och hoppar över hindret osv.


Knepigt: ta bort stidbyglarna och korsa tyglarna. Rid sedan slalom mellan konerna, runda hinderstödet och rid slalom tillbaka. Detta är lite knepigt då man får ta i vänster tygel om man vill svänga till höger osv.


Smörpaketen: vid start och m¨ållinjen ligger tomma smörpaket (lika många som ni e i gruppen) Första man tar upp ett och rider ned till en pall lägg smörpaketet på pallen och rid 3 meter framåt. Sedan går du balansgång på en bom medans du leder din häst. Spring sedan tillbaka och så är nästa man iväg. Nästa man rider upp med sitt smörpaket och staplar det på det första och rider 3 meter framåt, gå balansgång och spring tillbaka. Skulle staplen ramla eller att man skulle snubbla av bommen får man tidspålägg. Man måste också ev. stapla om smörpaketsstaplen på nytt!


Anmälda:

* Loppan-Piretta

* O-Firefox

* Q-pixo

* F-Riitataka

*

*

*

*

*

*

*

*


Dåså hoppas många anmäler sig nu!!! Är det mindre än 5 anmälda på varje gren läggs grenen ned. och det är ju inte kul! :) Sista anmälnings datum är dagen före grenen man anmält sig till!

Tävlingarna skulle egentligen vara vid nyår men det blev ändringar pga för få anmälda! Nu får ni se till att anmäla er! :D

Kram F

Av F - 2 januari 2013 13:07

För få anmälda till nyårstävlineg tyvärr. Men har beslutat att det får bli en 2013-tävling istället! :D Reglerna är dessamma som förut bara det att den kommer hållas senare. Gyhmkanan är flyttad till 31 januari, hoppningen till den 30 och dressyrentill den 29! De som redan anmält sig är anmälda men man kan självklart ta bort sin anälan!

Hoppas många anmäler sig nu!!

Kram F

Presentation

Rosendhal är bloggen som drivs av kompisarna F och E. E driver sin gård Moondale och F driver sitt Rosendhal. F var den som först startade bloggen, därav namnet. I denna blogg kommer ni få följa oss och våra lufthästar genom motgångar och medgångar.
Välk

Fråga mig

5 besvarade frågor

Bilderna!

De allra flesta bilderna på bloggen kommer från www.zuzule.com. Vissa bilder är dock egenfotade och de håller STRÄNG copyright! Om ni absolut inte vet om det är MINA bilder eller inte skulle jag råda er att ej kopiera någonting. Bilder från google förekommer dock ibland. Är det eran bild? Komentera så plockar vi självklart bort den!   

 

Kram F

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards