rosendhal

Alla inlägg under juni 2012

Av F - 13 juni 2012 16:20

Nikita: Hon sover just nu. hon vaknar nog närsomhellst nu. vetrinären gav henne smärtstillande och ett slags sömnmedel för att Nikita skulle slippa ha ont


Ida: Red jag dressyr med. Hon har fått en litet sår på läppen så det blev hackmooren idag. Kanske inte bäst till dressy men hon lyssnade relativt bra på mig idag! :-) Vi tränade volter öppnor, slutor, skänkelvikningar, steget, frammdelsvändningar och bakdelsvändningar. På volterna gick det sådär :-/ hon körde upp nosen lite och volterna blev en aning kantiga. Både öppnorna och slutora gick skitbra! Det är nog en av sakerna hon gillar bäst i dressyren! Likaså frammdelsvändningarna och bakdelsvändningarna. Skänkelvikningen gick bra men inte super. Hon var lite lat i början och var inte riktigt med mig. När vi tränade hennes steg gick det också¨sådär, till en början! Jag hade lagt ut flera olika bommövningar på ett sätt att hon var tvungen och lyfta på hovarna. hon är lite lat min Ida så ibörjan slog hon imot bommarna. är man fjording så är man! sa Ida. men efter ett tag gick det bättre. Hon har ett super fint steg när hon anstränger sig! hon skötte sig ovanligt bra och därför red vi ut till vattnet. Ida ääälskar och bada oh därför gör jag det ofta med henne. Idag hade jag bara tänkt trava lite vid strandkanten. men jag hade fortfarande hackmoore och när Ida fick syn på vattnet rusade hon rakt i! Fick inte stopp på henne med hackmooren så jag och Ida promenerade hem genomvåta...


Cecilaya: Har tränat bommar med henne också! hon blir lätt het i galoppen och jag försöker få bor det. Det knepiga är att hon nästan aldrig bli het mot hindrerna i trav men nästan alltid i galopp. Gör halvhalter, volter, berömmer henne de få gångerna hon galopperar lungt, massa serpentiner och sånt för att hon ska få annat och tänka på. Har testat olika bett osv. Inte så mycket förendring idag men fick till några fina lungna hopp. Är nöjd med henne ändå.


är det någon som har något tips på hur jag ska göra med cecilaya så tveka inte att komentera!

ses

 

Av F - 13 juni 2012 16:18

Japp jag och Cecilaya är anmälda på ponnypennys tränings-ridläger! Spännande! mer kommer

 



Av F - 13 juni 2012 16:02

Ja nu har ju så många hästar åkt... Tråkigt, och inte nog med det! Nikita har ju kommit hem och vetrinären sa att jag skulle få sätta igång henne. Men Nikita och jag har en efterhängsen otur... I hagen i morse blev hon jätteglad över att få komma ut. Sprang och bockade som sjutton! Det klarade tyvärr inte hennes ben... Hon sträckte sig i det skadade benet, fick superont och gick omkull. Var där då. sprang och kallade på vetrinär och vetrinären kom. Hon undersökte Nikita och jag fick det tråkiga beskedet att skadan gått upp smått. Attans! Själva sträckningen var inte så farlig. det var när hon gick omkull. Så nu åker Nikita imorgon. Till spaet där hon och jasper var förra gången. sedan ska hon på ett träningsläger med utbildade tränare. Hoppas det går bättre. Kommer få mejl om hur det går och så, men ÄNDÅ! Hon kommer komma tillbaka någonstans i september, ocktober. Så nu har jag bara 2 hästar i stallet imorron. cecilaya och Ida. Fast Ida har ju medryttare som rider henne rätt regelbundet. så vi får se hur sommarn blir! väldigt intresserad av att ha hästar på foder nu! ses


En bild på söta nikita... 

 

foto. jonna thilander


 

Av F - 11 juni 2012 18:08

Japp i Rosendhals stall är det väldigt tomt nu... Lykke är ju hos Rajah. Men nu har även Flipp, Sunshine och Jasper åkt. Jasper och Sunshine är fd ridskolehästar. Jasper såldes pga en skada i benet och Sunshine för att hon inte passade som lektionshäst. Jaspers skada tålde inte lektionshästarnas långa slit, men en ryttare gick mkt bra. Speccielt om det var en välutbildad ryttare. Nu är det så att jag har fått förfrågan från klubben om jag kunde tänka mig låna ut Jasper och Sunshine till ett ridläger i sommar. Jag svarade ja. Det var en grupp som ridit ganska länge så Sunshine går nog. Jasper är en gammal favorit. Så dom har åkt. Flipp är ju inte helutbildad i själva ridningen, och därför är han skickad till ett tillridningsläger och kommer hem någonstans i november... kommer sakna honom mkt... Har inte så många och rida på nu. Ida har ju medryttare. Kallar henne IM här. Står för Idas Medryttare. IM rider henne ganska ofta. Kanske 5 grr i veckan...

Nikita har ju skadat benet. Vetrinären har dock sagt att jag kan börja sätta igång henne nu. Tjohoo.


 

Av F - 9 juni 2012 13:35

Japp här löshoppas det! Alla hästarna blev löshoppade igår! Till och med Flipp. Han är ju mest shettistravare, men kan grunderna när det gäller ridning. Såg igår att han hade mkt god teknik. Ska börja hoppa honom mer. Vi har inte hoppat 60 när jag sitter på. Men det ska det bli ändring på! Därför har jag hoppat honom idag. Gick bra. Först hoppade jag honom i grimskaftet, och sedan när jag satt på. Vi hoppade 55cm. Mitt mål är att klara 60. Imorgon ska jag och Cecilaya rida till ridhuset. Och hoppa lite. Ska träna balans och så. Hoppas det går bra.


Idag kommer en ny häst hit till Rosendhal. Min kompis ska resa bort så jag ska passa hennes häst.

Mer om supersöta travaren Orbi`s Jewaal. Hon är bara 5 år och importerad från Arabiska halvön. Min kompis har haft henne sedan Jewaal bara var 2 och ett haft. Hennes mamma dog i en transportolycka...


Är det ingen som har några förslag på hur somriga Rosendhalbloggen ska se ut?! Kom igen! Komentera nu! :-D

 

Av F - 6 juni 2012 17:58

japp jag har äntligen hittat en tränare. Hon kommer att träna mig och alla mina lufthästar på bestämda dagar. Hon heter Jennie. Först och främst kanske hon är hoppningstränare för mig och Lykke. Men hon är bra på dressyr western och körning också. Jag och Lykke satsar ju mest på hoppningen så det passar! :-) När Lykke kommit hem börjar hon! :-)

Förresten? Är det någon som har lite tips om hur bloggen ska se ut? Vill ju ha den sommrig och med starka ljusa färger. Men villka? Har ni några förslag?

 

Av F - 6 juni 2012 17:27

Funderade just... förr hade jag ett stuteri. Har ett stort stall som ingen använder nu. Där hade jag stuterihästarna. Hade över 30 hästar. Efter 3 år blev det för mkt. Så jag sålde många av pållarna för att börja om på nytt. Men jag gillar att ha många hästar... Men inte stuteri just... Kanske att jag skulle köpa in några hästar. Rida klart dom och sälja? Vad tycker ni? :-)


Bild på några av sötisarna! <3

     

     

   

Av F - 6 juni 2012 17:21

Lykke du är underbar! Jo vi var ju på tävling hos ponnypenny häromdagen. Och vet ni?! Vi vann!

Kolla!

1:a Rosendahl- Looks like an angel Grattis! Du får: och en Privatlektion för mig! Jag har mejlat! :)
 
Åh Lykke gumman... Visste ju att hon hade stoor kapacitet och så. Hon hoppar jättebra! Men att det skulle gå så här bra... Vann första tävlinen jag ställde upp i med henne och nu den andra! Rajah har förresten betäckt henne 3 gånger! :-O Var min tjej på bra humör tros? Vetrinären kommer och tar ultraljud på söndag om 2 veckor! Sedan kommer hon eventuellt hem dagen efter! <3
 

Presentation

Rosendhal är bloggen som drivs av kompisarna F och E. E driver sin gård Moondale och F driver sitt Rosendhal. F var den som först startade bloggen, därav namnet. I denna blogg kommer ni få följa oss och våra lufthästar genom motgångar och medgångar.
Välk

Fråga mig

5 besvarade frågor

Bilderna!

De allra flesta bilderna på bloggen kommer från www.zuzule.com. Vissa bilder är dock egenfotade och de håller STRÄNG copyright! Om ni absolut inte vet om det är MINA bilder eller inte skulle jag råda er att ej kopiera någonting. Bilder från google förekommer dock ibland. Är det eran bild? Komentera så plockar vi självklart bort den!   

 

Kram F

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards