rosendhal

Alla inlägg under oktober 2012

Av F - 17 oktober 2012 07:00

Hejsan alla!


Jo Mira kom ju igår, hade tänkt berätta lite,

När transporten rullade in här hade jag bara hunnit avsluta mitt förra inlägg. Jag vimsade ut och tog imot henne och Mikaela, hennes matte. Mikaela ledde ut ett av världens mirakel medans jag tog in hennes träns, täcken och grimmor. När jag var klar ställde vi in Mira i boxen jämte Cupcake. De 2 började genast att nosa på varandra och kakan gav upp några högljudda läten. Men efter ett tag när Mira bara vist att hon var intresserad av sitt hö gav kakan sig. Jag fick Miras papper och pass och tillsammans gick vi igenom dem. Allting var glasklart!:) Så sammanfattningsvis är jag jättenöjd! :D  När Mikaela hadde gått tog jag ut Mira på en promenad runt omgivningarna. Mira hade mkt och titta på och ivriga förväntningar på vårat gräs i hagen. Hon drog mig med ut i den och stark som HON var kunde jag helt enkelt inte få loss henne. Jag lämmnade henne där stängde stänglset kring hjagen och hämtade dressyrspöt. Sedan fick jag vifta med det framför hennes nos ett par gånger innan vi kunde fortätta våran promenad. Och jag kan ju berätta att spöt kom till användning ett par gånger till.... ;) Men, det ska vi nog få fason på. Är iaf väldigt nöjd med henne, hon är ju vacker så att man lika gärna kunde spricka! Kolla bilderna från idag bara! :D

   

N'r vi gav oss ut var det ljust och när vi var hemma var det solnedgång..


Kram F

Av F - 16 oktober 2012 18:36

Klart! :)


Har just varit på tävling med Cupcake ju! :) Det gick faktiskt över förväntan, vi kom imål utan fel men med en tid som var sådär. Det berodde då på att jag fick lägga två st volter för att minska upp farten lite. Så där rök en massa tid men jag ville ju inte rusa runt som en fullkommlig vettvilling med noll kontroll hos Neiwada! Så så fick det bli! Men jag är nöjd med volterna med på kartan fick jag väldigt fin kontroll över henne. Vet ni? Cupcake är faktiskt mycket bättre att rida på tävlingarna än här hemma. Tror hon fattar att det är något på G och så blev hon lite mer peppad av alla som stod och tittade. Kankse lite för peppad för min smak men hon for runt som en hoppande raket på banan. Nästa tävling blir nog relativt snart! det här är en tävlingsponny med kvalite! :D


Outfiten har jag redan visat er och jag hinner tyvärr inte visa er någon transport outfit nu. Kanks sedan? Iaf mira kommer idag! I morgon ska jag visa er klippningarna tror jag. :) Men det är då!


När vi rullade in på gårdsplanen var det redan packat med folk! Vi hade kommit ganska sent för kakan fick ett vredesutbrott på transporten när vi skulle lasta och en gång på resan. KABOM! Men vi kom iaf fram tillslut oskadda och jag tog ut kakan på en liten runda så hon kunde sträcka på benen lite. Sedan ryktade och sadlade jag. Vi hade otur och hammnade som 3 på startlistorna så vi fick skynda oss! Jag red fram på ett fält brevid eftersom framridningsbanan var full, fick då tyvärr inte hoppa något men gjorde mkt tempoväxlingar och så hopae jag faktiskt över en häck.... Hoppas det inte var en viktig häck...! Det gick bra och vi red efter 2 minuters väntan red vi in på banan. De första hindrerna flög vi över i ett totalt sammspel sedan vid hinder nr 4 hade hon ökat ordentligt, så VOLT vare här! sedan fortsatte allt bra men hon hade nog lite översskottsengergi för hon sprang och hoppade så gruset sprutade! :O Innan sista hindret fick vi lägga en till volt, lite snopet men annars hade vi nog brakat rätt iegnom staketet! BOM isåfall! men vi klarade oss med noll fel men en rätt lång tid. Hoppas den räckte ändå, när man är inne på banan har man ju inget riktigt tidsbegräpp, så vad vet jag? Väntar iaf spänt på resultaten!


Kram F

Av F - 15 oktober 2012 13:30

Hejhej tänkte börja med F som häst nu! :) Super ide av J på Soreca! :)


okej hade tänkt börja med att beskriva min standard, vilken ras och vad jag hade varit bättre och sämre på... :)


Jag hade varit en häst lite av den tyngre sorten (inte för att jagär direkt tung i IRL men jag är inte så lätt på foten som tex ett engelskt fullblod utan kan vara lite klumpig ibland ;) ) lite hovskägg och lång man! Ganska fint steg och en fallenhet för hoppning! Jag hade varit en häst med ganska stort steg och fina proportioner. Jag talar faktiskt om rasen också, det här ska ju bara vara ett kul inlägg :) Jag hade varit ett lite tyngre varmblod, nämligen en welsh cob!

Krav på ryttare:

jag har en ganska stor vinnarinstinkt som man kan komma lååångt med, bara man förstår mig. Hade nämligen varit en riktig humör häst! ena dagen pigg framåt, ostoppbar, glad, snäll känslig andra dagen trött seg tjurig okänslig och suur :) Då hade det varit bättre att skritta ut en runda eller göra skaer som man vet att jag tycker om. Får man upp förstroendet för mig är jag dig altid lojal! Hade inte varit särskilt kräsen med maten utam efter sommarbetet hade nog min stackars matte fått hem en badboll ;) Hade älskat att bada varit lättlärd och en bra allrounds häst. ja just det häst hade jag nog varit. Kanske 150cm i mkh...? Iaf jag hade somsagt haft en fallenhet för hoppning och en ENORM vinnarinstinkt! Så med mig hade man nog kunnat gå långt i tävlingarna! I hoppningen kan jag nog bli lite slarvig så man måste ha kontroll! I dressyren hade jag nog också kunat gå långt. bara man passar mig, lär mig och får mig i full konsentration! Fälttävlan hade nog passat mig bra det också för jag är lugn och frammåt och ganska stabil på foten. Men kan somsagt vara lite klumpig så man får se till att behålla mitt fokus och passa rätt! Hade nog kunnat funka som ridskole häst också men frågan ätr om de hade velat ha mig där efter ett tag?... ;) Så humörponny och har jag ingel lust eller tycker att det gör ont hade jag nog vansinnesgalopperat, tvärstannat bockat och stegrat, så inget för nybörjarna men för dom lite mer vana hade jag nog kunnat vara utmärkt. behöver dock utrymme och mkt kärlek och omsorg. Ska jag bo där ska det vara hos någon som bryr sig om just mig, som en skötare som åker dit så fort on kan eller ridskolecefen som ser till att rida och lära känna sina hästar väldigt ofta och nogrant :) Ja det var lite om mig som häst! Enjoy it! :D


 


Kanske hade jag varit en sådan här? :)

Av F - 15 oktober 2012 07:41

...igår! Synd iom att jag och Winnie tävlade då! Men jag lovar, ni ska få upp ett inlägg om hur det gick i detalj! :) I morgon. Men måste ändå berätta, ATT VI VANN! :D Hursomhelst var hon jätteskön och hon hoppade som en gudinna, på vattenmattan 7 då, var hon näääära att riva men jag skänklade så hon knyckte till med bakbenen och kom över. Det var väl det att vi har kört lite terräng på senaste och då ska hon ju galoppera i vattnet. Så jag kände att hon tvekade lite. Men tips till dig O som ev. kommer ha henne på foder, när du känner att hon tvekar, snabb skänkel! :) Iaf här kommer priserna! :D

          detta vann vi :D du kommer alltid ha en specciell plats i mitt hjärta Winnie, ♥


Älskar den tjejej ♥

 


Kram F och Winnie :)

Av F - 13 oktober 2012 15:17


Neiwada

Måndag 8 okt 08:37

Riita är D-ponny, 145cm hög.


1. Vilken av dina lh gillar du mest?
2. Vilka lh bloggar läser du?
3. Vilken blogg inspererar dig mest?
4. Vet dina föräldrar om att du har denna bloggen?
5. Vad är jobbigast/roligast med att driva denna bloggen?
6. Hur gammal är du? (Du behöver inte svara)
7. Vilken är din favoritfärg på häst?
8. Rider du IRL?
9. Om du fick välja vilken lh du ville av alla du vet om andras bloggar vilken skulle du då vilja ha?
10. Hur skulle din drömhäst vara?
11. Har du några andra luftdjur?
12. Hur många lh tycker du är lagom?


Kram Neiwada<3





















Svar:

1 ojdå, svår fråga... Ja det skulle nog vara Riita eller Lizzie...? Som det är NU säger jag Riita ♥

2 jag läser: neiwada, stallgrimmskaft, luftlycka, soreca, poniy, rosgården, SG (om hon börjar) hallonbacken, simwim, whitebrook, Wainy och magicranch. (vissa är lite oaktiva nu men jag kollar iaf..)

3 oj ännu en svår fråga... Det växlar från dag till dag. Om idag är det soreca men på det stora hela så är det Neiwada

4 ja det vet dom, men inte när jag började blogga... ;)

5 roligast...?! tja alla komentarer! Men också gemenskapen med er underbara lh bloggare! Tråkigast: när det inte är några komentarer eller när folk slutar, vet inte om det sistnämda har me min blogg att göra egentligen men det gör mig iaf deppig...

6 det blir nog tyvärr en hemlighet.. :)

7 brun, bork eller svettfux med flax :) Gillar nästan alla men valde de jag absolut inte kunde välja emmellan

8 japp det gör jag. På ridskola en gång i veckan :)

9 Cinos!

10 snäll lite busig, smak på livet, känslig, galdlynt, duktig inom frammför allt hoppningen, framåt och holländskt varmblod eller welsh cob :)

11 ja det har jag :) 2 katter, Siri och Bagerah och 1 hund. Ystads Tatziki eller Tithzi som hon kallas (tittzi utalas det ungifär)

12 för mig är det runt 2-4 :)


Tack för frågorna Neiwada kram F



LuftLycka

Lördag 13 okt 11:53

1. Hur gammal är du?
2. Har du en egen häst?
3 Hur många gånger i veckan rider du IRL?
4. Har du medryttarhäst?
5. Hur många gånger rider du dina lufthästar? Alltså var och än:-D
6. Favoritfärg på häst?


Mjölk/Vatten
Ponny/ Häst
Fullblod/ Kallblod


Förklara varför:-)


Kram O!                                                

                                                  

     































Svar:

1 det blir nog dessvärre hemligt :)

2 nopp :)

3 1 gång i veckan bara :) fast jag vill fler såklart. Om jag förståss inte är hos mina kusiner som har häst..

4 nix men jag tjaatar :)

5 6 grr i veckan oftast, svårt att säga :)

6  brun, bork eller svettfux med flax tror jag :)


mjölk/vatten

ponny/häst

fullblod/kallblod


Tack för dina frågor O kram F



Q från stall Zorba

Måndag 8 okt 16:51

Lite this or that :


Häst/ponny
Schabrak/vojlock
A-ponny/ b-ponny
B-ponny/c-ponny
C-ponny/ D- ponny
D-ponny/ stor häst
Brun sadel/ svart sadel
En alloraundsadel/ en hoppsadel och en dressyrsadel
Brunt träns/svart träns
Ridhuset/paddocken
Spilta/box
Lösdrift/stall
Brun häst/ svart häst
Föl/åring
Oskolad/ skolad
Läromästare/ oskolad
Dressyr/hoppning
Havre/betfor
Höör/hösilage
80cm i hoppning/1meter i hoppning
Hööks/Börjes


Så lite this or that , nu lite frågor :)


Favoritfärg på häst?
Favoritfärg på favorit ridoutfit?
Fvoritbloggar:
Vad hette din första LH?
Hur många LH har du hemma nu?
Hur många lufttätare är det mesta du haft på en gång?'
Har du bloggar på någon Anna blogg en denna?
Ändå, kram<3







































Svar:

1 brun, bork och svettfux med flax skulle jag tro :)

2 olivgrön! jättesnyggt till dom flesta färgerna men mest till brunt tycker jag

3 neiwada, Poniy och Soreca

4 han hette Zack :)

5 jag har 4 st lh hemma nu

6 jag antar att du menar lh :) jag hade ett stuteri och hade som mest hemma 25st en gång, men det var efter ena fölperioden :) Mina kompisar hjälpte mig också, men var inte så "seriös" på den tiden heller ;)

7 nix jag har ingen mer blogg än denna :)


Tack för dina frågor Q kram F




Hejdå hörni! :) Tack för alla frågor, jag svarade så gott jag kunde :) Snart så kommer en överraskning till dem som ställde fågorna så håll utkik! :D ses! :D

Kram F som älskar sina läsare :)

Av F - 12 oktober 2012 20:50

Kommer här!


 

 

 

 

 

 

 


Sammanfattningsvis: tredelat eggbett, svart aachenträns, vit teddypad, svart hoppsadel, vinrött schabrak, vinröda senskydd och vinröda strykkappor. Snyggt tille n mörkbrun häst!


Kolla bara ->

   


Kramisar F

Av F - 12 oktober 2012 20:48

Hej, alltså om jag inte får frågor från minst en person till (som inte frågat) skiter jag i den här grejen så gråga på hörni, :) Snälla ni det är inte

så svårt, nått måste ni ju undra!

Av F - 12 oktober 2012 20:40

Här har ni den, blev riktigt nöjd med mina fynd!


  

    

    

 

 


Sammanfattningsvis: tredelat eggbett, svart aachenträns, svart hoppsadel, vit teddypad, blått hoppschabrak och svarta benskydd :) det tror jag kan bli jättefint till henne!

Kolla bara


 

Presentation

Rosendhal är bloggen som drivs av kompisarna F och E. E driver sin gård Moondale och F driver sitt Rosendhal. F var den som först startade bloggen, därav namnet. I denna blogg kommer ni få följa oss och våra lufthästar genom motgångar och medgångar.
Välk

Fråga mig

5 besvarade frågor

Bilderna!

De allra flesta bilderna på bloggen kommer från www.zuzule.com. Vissa bilder är dock egenfotade och de håller STRÄNG copyright! Om ni absolut inte vet om det är MINA bilder eller inte skulle jag råda er att ej kopiera någonting. Bilder från google förekommer dock ibland. Är det eran bild? Komentera så plockar vi självklart bort den!   

 

Kram F

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards