rosendhal

Alla inlägg under september 2012

Av F - 10 september 2012 14:37

Nu är det så att söta Cinos på Poniy har blivit tillsalu. Och jag är verkligen jätteintresserad av honom. Men har ju 4 hästar redan. Riita min pärla, Winnie min satsande hoppare, Cupcake härlig men svår, och Jättinann som kommer imorgon. :) Ska ha Jättinann på prov. Klarar nog fler hästar men då blir det lixom mer som när jag hade stuteriet. Massa tränare, medryttare, skrittmaskinen osv. Och då tappar man den härliga bästa vännerna kontakten. och så vill jag inte ha det! 4 hästar är lixom gränsen. Men nu har jag bestämt mig för hur jag ska göra... Vill gärna ha Cinos, så jag har komenterat på poniy. Om jag "får" honom ska Kakan få en fodervärd. obestämd tid. Har 2 krav. 1 du ska ha en blogg, så jag ser hur hon har det! 2 du får inte ha mer än 10 hästar. (tvivlar på att du verkligen hinner med henne isf)

Komentera!


Lite info;

Cupcake är en welshcob som hoppar som en gudinna! Är dock väldigt svårriden och bockig och det är svårt att sitta kvar. Mot hindret och efter hindret är hon väldigt het och det är svårt att kontrollera. Behöver någon som  verkligen har tid att tråkla med henne en stund inann man verkligen kan börja träna. I satllet är hon supersnäll och älskar rotborsten. Hon är en häst som älskar att bara mysa och hon fäster sig lätt vid sin ägare. I terränghoppningen är hon bäst! Den bästa hästen jag ridit. det är också ute i skogen hon är lugnast. I banhopningen är hon sisådär. Hon kan ta väldigt snäva svängar med hög hastighet sammtidigt som hon hoppar mjukt och högt. Men man märker snart att man tappar mer och mer kontroll. Då blir hon också väldigt hård och nästan omöjlig att svänga med händerna. är dock väldigt känslig för skänklarna och vikten. Lutar du vikten mot ena benet kan hon mkt väl svänga! I dressyren gäller det att få kontakt med henne snabbt! Och du måste ha väldigt mkt konsentratione så hon inte blir uttråkat. I galoppen är hon svår att få stopp på och styr man mot en vägg; A; stegrar B bockar C kastar sig åt sidan

Detta är när man rider ensam. Har du därimot en kompis med dig är kakan en dröm att rida. Hon är fortfarande busig men springer inte ifrån den andra. Då är hon underbarast i värden! Hoppar allt gör hon och med god hastighet och smidighet. En ponny att komma långt med!

       


//F


Av F - 9 september 2012 08:07

Hejsan alla morgonpigga!


Inte för att jag är en sådan direkt men idag vaknade jag tidigt och hade nothing to do! Så jag gick ner till hagarna och hämtade Winnie. (de står fortfarande ute om natten, med täcke) Vi myste lite i stallet med mycket rykt trots att det inte behövdes. Jag tränsade Winnie och leddde ut henne. Ingen sadel idag, det är så mysigt barbacka. Fick dock gå till en sten; jag kom inte upp!:P Vi skrittade i skogskanten och hade det allmänt mysigt. Efter 20m var vi hemma. Tränsade av och ledde ut Winnie i hagen igen. Idag blir det nog lite terränghoppning och en till uteritt. Ska iväg tillkompis som oxå har lh ; E


Ni har väl inte glömt tävlingen?! Anmäl er via komentarer! :D


P.s Det blev någonting konstigt när jag skulle sätta dit röstningen. Ni får komentera istället. Hoppas det inte gör alltfår mkt... D.s


//F

Av F - 8 september 2012 18:27

Hej!


ja tack för namnförslagen! Ni är dock inte helt eniga. Det är lika många som gillar Estrella som de som Gillar Corall. Därför tänkte jag sätta dit en liten röstning. den kommer pågå tills jag är nöjd. Så alla ni som röstade rösta igen snälla! :) Och alla ni som inte röstade; Ni får allt ta och rösta nu! :D Komigen det är ju inte särskilt svårt? :)


Headern jag har nu är bara tillfällig. Håller på med en supersnygg en! :D


See you later! Yours F


Av F - 8 september 2012 13:30

Välkommna till min sadelkammare del 1 Har tänkt att visa er mina sadlar. + dom som jättinnan får med sig.


Riita;

   Brun hoppsadel och svart allroundsadel

Winnie;

  Brun och savrt Pessoa hoppsadel och svart allroundsadel

Jättinnan;

      Svart hoppsadel och svart allroundsadel

Cupcake;     

            svart allround sadel och svart hoppsadel



ja det var mina sadlar det, nästa avsnitt innehåller alla träns, ses

Av F - 7 september 2012 14:34

Ja rubriken säger ju allt! Vad ska jättinnan heta? :) Har funderat lite extra på 2st namn;

Corall de mar (är spanska och betyder ungefär corall på havetsbotten)

Estrella de mar (också spanska och bedyder snäcka på havets botten)

Vilken ska jag välja? Har ni några fler namnförslag? :)


//F

Av F - 7 september 2012 13:09

Hej igen ♥ Idag var det hoppning m. Winnie på schemat.

När jag kom till hagen var Winnie till skillnad från Riita ovanligt svår att fånga. Jag jagade runt i hagen i säkert 20minuter! tillsist kom ´hon iallafall med öronen spetsade. Kan bero på att jag tagit fram lite havre. Vi myste lite i stallet och sedan skrittade vi ut till paddocken. Vi värmde upp på volter med serpentiner och 8. Kände att hon behövde mjuukas upp. Sedan byggde min tränare Yannika upp ett studs. 7 hinder med ett språng emellan.

 Jag var lite nervös, hade aldrig hoppat så många studs. men jag litar på Yannikia. Hindrerna låg på 60cm Vi gjorde en stor volt och halvvägs fattade jag Galopp. Winnie spetsade öronen och fög mjukt in mot hindrerna. Alltså, Det var helt Galet roligt! Winnie flög mjukt som skutton. Vi höjde snart till 70 och vidare till 75. Där fick det räcka. Winnie måste fått vingar av någon konstig anledning...? Som hon hoppade! jag ville aldrig sluta! Men efter 2 timmar började hon bli lite trött. jag skrittade en snabbis i skogen och bara njöt ♥ Mina fina pållar!


Snart ska jag iväg till ett travstall. Vi ska vara där hela helgen så jag kommer inte blogga. Men jag har förbetett några tidsinställda. Jättinnan kommer föresten på Tisdag. Längtar... (bara så ni vet, hon är 3 år och en cob. 1 och 69 cm i mhk och heter INTE jättinnan, hon heter näligen ingenting! Hennes uppfödare låter ägarna bestämma namnet. Dock efter 4 år bestämmer hon sig för ett namn som dom vänjs vid. Jättinnan som uppfödaren kallade henne lite löst reagerar mest på smackljud.

     

Av F - 7 september 2012 12:56

Hej hej har just varit utte och tömkört Riita. Min pärla är nog snart redo för vagnen. Hon tittar inte bakot mer än hon brukar när ju rider. Busar lite och travar och galopperar glatt på. Inte för att vi galopperat så mycket än, hon sträcker gärna ut och jag hinner inte riktigt med! ;) iaf när jag kom till hagen stod Riita vid grinden och gnäggade ♥ Blev varm om hjärtat. Jag tog in henne och ryktade. lägre än nödvändigt, det var fint väder så leran hade hunnit torka. Men man måste ju få mysa! Riita fick en morot för att hon är så allmänt Bäst och sedan spännde jag för. Vi skrittade ut i skogen och hade det mysigt! :)

Outfit ;        

Kort sagt; tömmar, kapson longeringsgjord och bröstsele


Riita när hon rusar mig tillmötes: ♥

 

Av F - 4 september 2012 15:39

Här kommer lite små godbitar om idag..


Beslut; har bestämt mig för att ha en jättesöt häst på foder. Obestämd tid. Hon är en jättestor mysig häst på 4 år som ska rids in. Är tränsvan. Vi får se hur det går, funkar det inte m. bloggen så kanske jag lämmnar tillbaka henne... Men ska försöka ett tag... Här kommer en bild på sötnosen...

 

Hon var och byggde muskler i en vatten-maskin ♥


Ridningen;


Riita; Först tömkörde vi. Det var en runda på 1km. Solen lyste och det var jättehärligt höstväder. Augusti och september är mina favvo månader, det är varken för kallt eller för varmt och luften är alldeldes klar! Riita skrittade på ordentligt och var väldigt lättstyrd. Vi travade lite på hemvägen, dock inte så mkt, jag blev trött! ;) Tror snart jag kan börja spänna för... :)

Sedan red jag Cupcake i dressyr. Det gick hyfsat, Jeanette var med. Hon sökte sig neråt måt bettet och hade mkt power i steget. Dock hade jag vissa svårig heter att få stopp på henne i galoppen... Jag ramlade också av en gång, i galoppen då hon gjorde en serie med... Jag gissa vad?? Bocksprång såklart... Vi övade massa 8 och calavettibommar och lite mer avancerat mot slutet. Min kompis red sin lugna Daimond. Då gick det bättre. Kakan blir mkt lugnare med en annan häst i närheten.

Sedan byggde jag upp en hoppbana för Winnie. Inte så högt men med kluriga svängar. Det gick bra. Hon fick dock upp farten ordentligt mellan huindrerna så det blev en hel dl volter... Medans jag ändå hade hindrerna uppe sadlade jag Riita. Hon gick som en dröm. Med massa Power i steget och hoppade mjukt! Jättemjukt alltså! ♥ Jag byggde mot slutet uppd et till 95 och tog bort en av de svåra svängarna mot hindret. Det gick också toppen! Är jättenöjd med min riita....

Saga fick en kort skrittrunda med bettet. Dock hade jag grimman över. Saga var lite orolig i början men slappnade snart av och började tugga nöjt på äppelbettet.


Så det var tyvärr allt för idag. Använde lite av tiden till att kontakta "jättinannans" ägare. (Hon heter inte jättinana men hon är den största hästen jag ridigt/ kommer rida) Hööks får bli imorron...


Tjaba

Presentation

Rosendhal är bloggen som drivs av kompisarna F och E. E driver sin gård Moondale och F driver sitt Rosendhal. F var den som först startade bloggen, därav namnet. I denna blogg kommer ni få följa oss och våra lufthästar genom motgångar och medgångar.
Välk

Fråga mig

5 besvarade frågor

Bilderna!

De allra flesta bilderna på bloggen kommer från www.zuzule.com. Vissa bilder är dock egenfotade och de håller STRÄNG copyright! Om ni absolut inte vet om det är MINA bilder eller inte skulle jag råda er att ej kopiera någonting. Bilder från google förekommer dock ibland. Är det eran bild? Komentera så plockar vi självklart bort den!   

 

Kram F

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7 8 9
10 11
12
13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards